Edellisen postauksen kommentteihin en lähde sen kummemmin vastailemaan, mutta… Rakastan pientä tytärtäni eniten maailmassa ja voin kertoa, että minulla on kamala ikävä häntä! Enkä uskokaan, että sitä olisi kukaan epäillytkään. En ole lukenut yhtään ainutta kasvatusopasta, enkä aiokaan lukea, sillä kasvatan lastani niin hyvin kuin pystyn ja ennenkaikkea sydämellä. Enkä kadu sitä ratkaisua, että hän on siellä mummulassa tämän viikon. Mummu kyynelehtii joka kerta, kun joutuu eroamaan Rebekasta, hän ajattelee Rebekkaa joka toinen minuutti, ajatelkaapa, kuinka ikävä hänellä on koko ajan… Samoin papalla, enolla, tädillä ja sedälläkin. Minusta on valtava rikkaus, että lapseni saa olla maailman parhaassa kodissa rakkaiden ihmisten keskellä, hän tuntee varmasti olonsa turvalliseksi. Tällä viikolla olen päässyt mukaan tekemään ainutlaatuista juttua työrintamalla, Miika on aloittanut uudessa työssä ja ennen kaikkea me ollaan levätty ja hoidettu parisuhdetamme, että jaksettaisiin olla entistäkin paremmat isä ja äiti lapsellemme. Toivon, että ette mene henkilökohtaisuuksiin, ettekä tuomitse kasvatustapojani tai kysenalaista äitiyttäni. Kiitos informaatiosta, mutta kaikella kunniotuksella teitä kohtaan, se riittää nyt tältä osa-alueelta.

Jees ja sitten lähdetäänkin fiilistelemään vähän kevyempiä asioita, kuten vaikka uutta koruani, mitäs siitä sanotte? Me vietettiin tuossa hiljattain vuosipäivää Miikan kanssa ja sain häneltä lahjaksi söpön korun, jonka tarkkasilmäisimmät ovatkin saattaneet bongata jo aiemmista postauksista…

Maj <3 Miika

Kaverini Riikka on nimennyt tämän ”Markku Jaakoksi” :D Pinkki ja kultainen on pop tänä kesänä, ainakin mun mielestä <3 Itseasiassa ostin itsekin Miikalle korun, mutta taisi vähän mennä metsään, kun en ole kertakaan nähnyt sitä herralla…

 

-Maj

 

0 Comments

  1. ida365 16.6.2011

    Huh miten käsittämättömän paha mieli tulikaan noista edellisen postauksen kommenteista. Blogeissa on se huono puoli, että ihmiset olettaa, että kun toi nyt sitten kerran pitää blogia, niin sille saa sanoa mitä vaan. Ja että aikuiset ihmiset…. hoh hoi. Harmittaa kovasti!:-( Halaus!♥

    Vastaa
    • Hanna 17.6.2011

      Minullekin tuli todella paha mieli, vaikea kuvitella kuinka ikävältä sinusta Maj itsestään tuntui. Kai se on tämän bloggauksen varjopuolia, etenkin kun lapsesta kirjoittaa (koska niitä ”täydellisiä” äitejähän on netti pullollaan..). Blogisi on kuitenkin ihanan positiivinen ja elämäniloinen, ja on ihanaa nähdä kuinka hyvässä kodissa lapsi saa kasvaa. Joten tsemppiä tulevaisuuteen :)

      Vastaa
  2. josefina 16.6.2011

    Oli pakko palata oikein takaisin blogiisi, tuli puolestasi paha mieli. Kyllä terve äiti ja isä tietää parhaan tavan kasvattaa, varsinkin kun hoitajana on tuttu läheinen ihminen. Äitisi kommentti oli ihana! Jatka samaan malliin kivaa blogiasi!

    Vastaa
  3. Linda 16.6.2011

    Oi ihana koru ;-) Sun blogisi on niin hyvä ja tykkäilen tästä tosi paljon :-) Hyvää kesää koko perheelle!

    Vastaa
  4. kalastajanvaimo 16.6.2011

    Majlle paljon haleja ja jaksamisia eroon Rebekasta. Luin just pötköön noi ed. postauksen kommentit ja voi kuinka tutulta kuulosti ;D Sama Laura, joka sulle moneen kertaan kävi oppejaan jakamassa taisi kirjotella mulle alkuvuodesta kun olin muutaman päivän reisussa ja lapset isänsä kanssa kotona; se oli muutes ihan yhtä kamalaa lasten hylkäämistä ;)

    Mut tuntuu tosi kurjalle, joten enpä nyt enempää naura asialle. Ihanaa, et Rebekka saa mahdollisuuden olla myös isovanhempien luona -ja toisinpäin <3

    Vastaa
    • coco 17.6.2011

      Täältäkin haleja! Oon samaa mieltä johannan kanssa! :)

      Olkaa ylpeitä että teillä on hyvät isovanhemmat jotka antavat suuren tukiverkon!

      Vastaa
    • Mutta 18.6.2011

      kyllä joskus kannattaa miettiä muualta tulevaa kritiikkiäkin silläkin korvalla, että voisiko siinä olla jotain perää ja miksi ihmiset sanovat niin. Toisen asiattomistakin kommenteista voi joskus oppia ja etenkin jos usea ihminen seisoo sillä linjalla. On aika eri asia kommentoida naapurin kasvatusta kuin keskustella asiasta täällä. Minulla on kyllä kova luotto kaikkien ihmistieteitä opiskelleiden näkemyksiin, vaikka myönnettäköön etten aina pysty ja jaksa niitä noudattaa. Rehellisesti en usko, että Rebekka kovin traumautuu tästä erokokemuksesta, mutta olen sitä mieltä ettei se todella ole tuon ikäiselle tarpeen. Yksi tai kaksi yötä on aika eri asia. Itse olen koko ikäni kärsinyt huonosta itsetunnosta ja epäilen, että yksi merkittävä syy siihen on se, että olen joutunut liian pienenä vieraalle hoitoon. En ole katkera, olisin vanhempieni tilanteessa toiminut täysin samoin, mutta teoilla on kuitenkin seuraukset, jotka kannattaa myöntää ja tiedostaa. Luonnollisesti myös monet muut tapahtumat ovat muokanneet minusta tämän ihmisen. Minusta on aika rajua ajatella, että vanhempien onni (hinnalla millä hyvänsä) on aina lapsen etu. Jos jotkut vanhemmat tykkäävät ryypätä joka toinen ilta tms. ei se varmaan voi olla lapsen parhaaksi.

      Vastaa
      • Sannis 20.6.2011

        Siis voi herrajumala! Huono itsetunto johtuu siitä että olet ollut pieneä yksin?? et voi olla tosissasi? Ihmiset haluaa syyttää kaikista ongelmistaan lapsuutta, mutta kannattaa muistaa jokainen on oman onnensa seppä! Mielestäni nykyajan lapsia paapotaan liikaa, erityisesti Suomessa, sillä monissa maissa lapset viedään hoitoon jo alle puolivuotiaína ja ihan yhteiskuntakelpoisia ja sosiaalisesti lahjakkaita heistä näyttää tulevan.

        Vastaa
  5. Annu 16.6.2011

    Oon lukenu sun blogia reilu puol vuotta ja tää tuntuu suorastaan tyhmältä kommentoida, koska oon iha ”eri maailmasta”, niin paljon nuorempi ja sitärataa, MUTTA kommentoimpaha kumminkin.

    Ensinnäki kiitos, sulla on mahtava ja ihanasti inspaava blogi! Olet kaunis ja fiksu nuori nainen ja aivan varmasti mahtava äiti! Kaikkee hyvää koko perheelle ja nauttikaa toistenne seurasta, hih :-)!

    Vastaa
  6. Yoslene 17.6.2011

    Ääääh, yritä onnistua jättämään typerät kommentit omaan arvoonsa. Jokainen äiti tietää parhaat asiat omalle lapselleen. Ja kaikki on yksilöllistä. Varmasti Rebekka on hyvässä huomassa isovanhemmilla ja olostaan nauttivat kaikki, niin lapsi ja isovanhemmat. Tosi hienoa, että teidän isovanhemmat ovat niin nuoria, että jaksavat vielä Rebekkaa hoitaa ja nauttivat siitä. Kaikilla ei ole samaa tilannetta (itselläni kyllä on ihanat vanhemmat, joille poikani on maailman napa ja sama pätee toisinpäin). Yhteinen aika antaa varmasti paljon kaikille osapuolille ja Rebekalla on taatusti tutussa paikassa ihan turvallinen olo. Ja lapsen on ihan hyvä totuttautua muihinkin aikuisiin, joten esim. hoitoon lähtö on sitten paljon helpompaa. Jaksuja! :)

    Vastaa
  7. Marjo 17.6.2011

    Moikka Maj! Oon lueskellut sun blogia jo jonkun aikaa, mutta en oo koskaan aikasemmin kommentoinut. Nyt tuli vaan tunne, että on pakko kommentoida ja sanoa, että oot IHAN varmasti lapsellesi maailman paras äiti ja tiedät sydämessäsi mitä tehdä ja mikä on oikein. Ethän välitä edellisen postauksen ns. hohhoijaa-kommenteista! :))

    Lisäyksenä vielä, että sulla on ihana blogi, teidän koti on hieno ja teidän tyttö niin suloinen! :) Ootte kyllä tosi onnekkaita ja hyvä niin! Kiitos, kun jaat palan maailmaasi meidän kanssa :) Mukavaa kesää! :)

    Vastaa
  8. ade 17.6.2011

    Luen melkeinpä päivittäin kivaa blogiasia ja nyt luettuani edellisen päivityksen kommentit, en voi muuta sanoa kuin: Apua! Työskentelen itse opettajana ja olen kyllä huomannut, että nykyajan vanhemmat puuttuvat mielellään kaikkeen mahdolliseen, mikä koskee heidän lastansa tai miksei muidenkin lapsia, ja neuvovat ammattitaitoisia opettajia, kun muka itse tietävät paremmin. Silti kodeissa ei välttämättä enää kasvateta lapsia, tutumpaa on juuri tuo jatkuva hyysääminen ja se, että lapset päättävät kaikesta.

    En halua kasvatusasioista sanoa enempää kuin sen, että minulle ei postausta lukiessani tullut mieleenkään, että siinä voisi olla jotain erikoista, jos vie lapsensa hoitoon. Oikeasti, mistä näitä kiukkuisia ”kaikkitietäviä” ihmisiä oikein sikiää? Keskittyisivät mieluummin omien lapsiensa kasvattamiseen. Älä siis välitä ilkeistä kommenteista. Itse olen kyllä hyvin pöyristynyt siitä, että Suomessa on näin paljon sivistymättömiä aikuisia.

    Vastaa
    • Marjo 17.6.2011

      Pakko vielä sanoa, että olen ade:n kanssa kyllä täysin samaa mieltä! Erityisesti tuosta viimeisestä lauseesta.

      Vastaa
    • Eeva M 17.6.2011

      Komppaan täysin. Psykiatrisen sairaanhoitajan näkökulmasta voin kertoa, että lapsi traumatisoituu aivan jostain muista asioista kuin lomasta rakastavien isovanhempien luona… voi jeesus tätä ihmisten tyhmyyttä! Maalaisjärjenkäyttö on häviävä luonnonvara.

      Vastaa
  9. Heidi 17.6.2011

    Voi maj! älä välitä noista turhamaisista kommenteista, jokainen äiti tekee niin kuin itsestään hyvältä tuntuu. Joku ei pysty olemaan erossa lapsestaan edes yhtä yötä, toinen pystyy olemaan viikkojakin. Meitä on niin moneksi. Ja täytyy vielä sanoa, että minutkin jätettiin 1-vuotiaana hoitoon mummulaan kun vanhempani suuntasivat etelän lämpöön viettämään viikoksi vai oliko jopa 2 viikoksi kahdenkeskistä aikaa ja eipä mulle siitä mitään traumoja jäänyt. Viihdyin hyvin mummolassa enkä varmasti edes tajunnut äitini ja isäni poissa oloa. Toki kun he takaisin ovat tulleet, ovat kaikki itkeneet ilon kyyneleitä.

    Vanhemmat tarvitsevat välillä omaa aikaa. Enkä missään nimessä usko, että repsu tuntisi itseään hylätyksi. Äitisihän varmaan hyssyttää niin paljon, että siinä käy päin vastoin.

    Hyvää vuosipäivää sulle ja miikalle! Mekin yritetään miehen kanssa pian irtautua hetkeksi pojastamme ja viettää laatuaikaa kahdestaan. :):)

    Käy toki tsekkaamassa oma bloginikin, jos ja kun kiireiltäsi kerkiät. Poikani on ihan pikkuisen repsua vanhempi niin yhteistä löytyy varmasti aika paljon. Ainakin itse tykkään kovasti lukea samanikäisen äidin kirjoittamaa blogia (taidat olla mua vuoden vanhempi). Aina oppii jotain uutta ja saa vinkkejä omaan arkeen.

    Vastaa
  10. Laapa 17.6.2011

    ’Vanhempien parisuhde on lapsen koti’

    Ihanaa vapaaviikkoa teille :) hyvällä omalla tunnolla! jääköön katkerien ja kateellisten ihmisten kommentit omaan arvoonsa.

    Kiitos ihanasta blogista.

    Vastaa
  11. Bonnie 17.6.2011

    En vielä ennättänyt käydä lukemassa kommentteja, mutta on tosi ikävää, jos kasvatustyyliäsi ja äitiyttäsi on arvosteltu ja sinua on moralisoitu!

    Sinusta ja kirjoituksistasi huomaa, että rakastat tytärtäsi yli kaiken ja tiedät varmasti parhaiten mikä on hänelle parhaaksi. Pienen lapsen äitnä tiedän myös, että parisuhdetta on vaalittava ja yhteistä aikaa saatava.

    Älä välitä tuollaisista ikävistä kommenteista!

    Vastaa
  12. Arja 17.6.2011

    Kun luin edellisen postauksen, niin arvasin että siellä on taas kommenttiloota täynnä herneet nenään vetäneitä kasvatuksen asiantuntijoita… Enpä sitten viitsinyt kommenteja edes lukea, jää vaan paha maku suuhun muuten hyvästä tekstistä!

    Elä ja anna toistenkin elää, vai miten se meni…? :)

    Vastaa
  13. Aada 17.6.2011

    En ikinä kommentoi mitään blogeja mutta nyt on pakko kun sen verran puistattaa. Itselläni ei ole vielä edes lapsia mutta mielestäni se että lapsella on vanhempien lisäksi isovanhemmat ja muita läheisiä jotka vieläpä haluat viettää hänen kanssansa aikaa muutakin kuin ne pakolliset sunnuntailounaat on suunnaton rikkaus. Kyllä minä olen ollut monesti yli viikonkin putkeen mummolassani enkä koe että minua on mitenkään hylätty. Sehän on lapsellekkin ihanaa vaihtelua ja lomailua!

    Vastaa
  14. Tiina 17.6.2011

    Kerrotko lisää ainutlaatuisista työkuvioistasi? Kiinnostaisi tietää enkä ehkä ole ainoa :)

    Sun äiti kommentoi kyllä kivasti edellisessä postauksessa tuovansa Rebekan heti kotiin jos alkaa oireilla. Se oli nätisti kirjoitettu :)

    Oliko teillä mukava vuosipäivä? Kauniin korun sait kyllä.

    Vastaa
  15. Karoliina 17.6.2011

    Hyvaa tekee jokaisen aidin saada valilla omaa aikaa – ja lapsi nauttia mummolassa olostaan! Muistan itse kuinka ihania olivat kesat kun pienesta pitaen sain lahtea viikoksi-pariksi mummin ja ukin kanssa mökille! Omakin lapseni on pienesta pitaen viettanyt pidempiakin jaksoja (viikon verran kerrallaan) vanhemmillani, ja heille onkin kehittynyt tosi lammin ja laheinen suhde. Ja oikeesti, kylla jokaiselle aidillekin tekee hyvaa saada ihan vain omaa aikaa, vaikka se sitten kuluisikin osin töiden merkeissa :) Ihanaa kesan jatkoa teidan perheelle!

    Vastaa
  16. emmi 17.6.2011

    ohhoh! kun luin edellisen postauksen niin en ees vaivautunu lukemaan kommentteja vaan hymyilin vaan onnellisena kun muistin oman lapsuuden ja sen kuinka olin jo todella pienesta asti tosi pitkia aikoja mummolassa.

    alle kouluikasena jo vietin kaikki kesat serkkujen kanssa maalla, niin etta aiti ja isa tuli kaymaan viikonloppusin. ja voin sanoa etta eipa oo sen parempia muistoja kun juuri ne ajat.

    nyt sitten tan postauksen myota luin noikin kommentit ja meni kylla huuli sen verran pyoreeks etta piti poikaystavallekin puhua…. ei kylla loydy ymmarrysta ensinnakaan siihen miten joku kehtaa tulla arvostelemaan terveen, selvasti onnellisen lapsen kasvatusta, eika myoskaan siihen miten joku ei haluaisi lapsensa oppivan pienesta pitaen sosiaaliseksi ja itsenaiseksi ihmiseksi.

    selvasti monet unohtaa etta ei oikeasti ole kyse siita etta kukaan kasvattaisi lapsia, vaan siita etta aina kasvatetaan tulevaa aikuista.

    tsemppia mai. nauttikaa viikosta vaikka ikava on varmasti kova (aika varmasti kovempi kun rebekalla :D)!

    Vastaa
  17. No nyt vasta minäkin heräsin katsomaan noita edellisen postauksesi kommentteja ja voi hyvänen aika, ei voi muuta sanoa. Tsemppiä Maj sinulle, yritä olla välittämättä noista kommenteista! Ihan mahtava juttu nimittäin, että olette saaneet Rebekan hoitoon. Kaikki vanhemmat tarvitsisivat välillä hengähdystaukoa, ja tosi hienoa, että se oli teille mahdollista.

    Itsekin vähän pohdin blogini http://www.sincerelyyourssuvi.blogspot.com osalta noita lapsiin liittyviä juttuja, siis että mitä kerron, ja mitä en. Blogini on vielä sen verran tuore, että ilkeiltä kommenteilta olen säästynyt. Mutta sen olen huomannut ihan jokapäiväisessä elämässä, että lasten (päivä)hoito herättää nimenomaan naisten keskuudessa tosi voimakkaita mielipiteitä. Nainen on naiselle susi, vai miten se menikään…?

    Mutta ihanaa jatkoa sinulle Maj ja perheellesi tietysti myös! <3

    ja ps. koru on ihku :)

    Vastaa
  18. tuulevi 17.6.2011

    Myötäsukailevien mammojen vyörytys joilla on kiire päästä kovasti haluamistaan lapsista eroon terassikeleillä ja perustella sitä Majn ratkaisulla? ;)

    Ei sentään, mutta niin se on ettei esim. Jari Sinkkonen ole mikään tyhjänpuhuja, kaikkea muuta, ja hän nimenomaan painottaa että yö/ikävuosi on erossa oloon suositeltavaa.

    Ja miksei se vaihtoehto ollut mahdollinen että tosiaan kuten joku ehdottikin lapsi olisi voitu hoitaa mummon toimesta kotona?

    Mutta niin se on että kaikki pitää täällä blogistaniassa leimata kateudeksi kun perätään äidin vastuuta lapsensa hyvinvoinnista sen sijaan että juoksee ulkonäköä hoitamassa saleilla ja käy tekemässä hurjan tärkeää työtä meikkaajana….ulkoinen habitus menee vauvan edelle, hm.

    Vastaa
    • Laura-täti 17.6.2011

      kiva, kun tuulevi arvostat meitä kosmetiikan parissa työskenteleviä. ihanasti niputit meidät turhamaisiksi naisiksi ja huonoiksi äideiksi. tämä kommentti kertoo paljon enemmän sinusta, kuin meistä kosmetiikkamyyjistä/kosmetologeista/meikkareista tms.

      Vastaa
  19. taina_ 17.6.2011

    voiii maj! aivan ihana, aikuismainen suhtautuminen negatiivisiin kommentteihin! voi kun kaikki bloggarit osaisivat vastata yhtä fiksusti. ilmaisit selkeästi, että kommentit eivät olleet mieluisia, mutta et alkanut haukkua kommentoijia, vaan osoitit, että keskustelu aiheesta saa loppua, MAHTAVAA!(: olen kyllä aiemminkin pitänyt sinua fiksuna ja ihmisenä, mutta tämä vielä lisäsi sitä tunnetta. olet selvästi hyvä äiti, myös blogisi on ihana, jatka samaan malliin(:

    Vastaa
  20. M. 17.6.2011

    En jaksanut lukea kaikkia edellisen postauksen kommentteja loppuun, koska tuli niin paha mieli. Minä jäin jo pikku taaperona isovanhempieni luo hoitoon, koska itse niin halusin – en siis suostunut lähtemään vanhempieni matkaan kun he suuntasivat kotia kohti. Ikävöin isovanhempiani vieläkin, vaikka isoäitini kuolemasta on jo 25 vuotta ja isoisänikin lähti taivaan kotiin viisi vuotta sitten… Lämmin suhde isovanhempiin on mielestäni yksi parhaimmista aarteista mitä lapsella voi olla.

    Ihanaa parisuhdeviikkoa teille!

    Vastaa
  21. Heini 17.6.2011

    Huoh. Toivottavasti pystyt jättämään edelliseen postaukseen tulleet kommentit omaan arvoonsa.. Mielestäni blogistasi välittyy selkeästi se, kuinka rakastat pikkuistasi ja toimit hänen edukseen ;) Pidän blogistasi kovasti ja arvostan avoimuuttasi jakaa asioitasi meidän lukijoiden kanssa. Minusta on mukava seurailla nuoren perheen arkea, vaikkei itsellä vielä (eikä todennäköisesti vielä ihan lähivuosinakaan) ole lapsia. Ihailen arjen organisoitikykyäsi ja sitä, kuinka pidät myös itsestäsi huolta ;) Toivottavasti olette nyt ehtineet hieman rentoutuakin erilaisten arjen kuvioiden lomassa! Onnea Miikalle uudesta työstä ja mukavaa kesää koko teidän ihanaiselle perheelle ;)

    -Heini-

    Vastaa
  22. Sanna 17.6.2011

    Hei Maj! En halua haastaa riitaa edellisen postauksen aiheesta mutta tuli vain mieleen, että mitenkähän pahasti meidän lapset on raiteiltaan? Ne nimittäin soittelevat jo ihan itse isovanhemmille, että koska saisi tulla taas yökylään? Ettei nyt vain Repsulle kävisi joskus samoin? ; ))

    Aurinkoista kesää teidän perheelle!!

    Vastaa
  23. heili 17.6.2011

    En ymmärrä noita viimepostauksen kommentteja. Itsellä ei ole tullut mieleenkään kyseenalaistaa kasvatusmetodejasi, sillä mielestäni perheesi näyttää hyvin onnelliselta. Olet hyvä äiti!

    Vastaa
  24. Laura 17.6.2011

    Parisuhdeviikko kuulostaa hyvältä ja mummula hoitopaikkana ihanalta!

    Eikö sitä sanota, että jyrkkäilyssä on monesti takana omaa epävarmuutta, äidit ehkä tarvii taivastelua jotta kokis oman olonsa tyytyväisemmäksi omista ratkaisuistaan. Tai siis mäkin oon lukenut monesta paikasta siitä yö/ikävuosi-ohjeesta, mutta jos mummu on tuttu ja rakas, niin eiköhän sitä voi soveltaa..? Ja lapsetkinhan on erilaisia.

    Meidän esikoinen yökyläili alle yks-veenä ja oli vajaa kolmevuotiaana viikon mummuloimassa kun oltiin miehen kanssa reissussa ja nautti isovanhempien jakamattomasta hoidosta sydämensä kyllyydestä vaikka välillä olikin vähän ikävä, seuraava on nyt vajaa kaksivuotiaana niin kainaloinen vielä ettei varmaan viihtyis hoidossa päivää kauempaa.

    Rebekasta tulee muuten koko ajan enemmän sun näköinen :)!

    Vastaa
  25. Aniina 17.6.2011

    Oli pakko käydä lukemassa edellisen postauksen kommentteja, mutta en viitsinyt edes lukea kaikkia, tuli paha mieli teidän puolesta jo ihan muutamasta kymmenestä ensimmäisestä.

    Mä olen itse varmaankin (sen paremmin nyt sua tuntematta) hieman samantyylinen kasvattaja ja haluan ehdottomasti, että meidän poika oppii olemaan myös muiden ihmisten kanssa. Olen itse saanut usein kommenttia siitä, että miten voin jättää lapseni työpäivän ajaksi (teen välillä viikonloppuisin töitä) isänsä kanssa kotiin. Siis herranjumala! Tottakai äiti on tärkeä lapselle, suurimmalle osalle lapsis varmasti se tärkein, mutta mun mielestäni lapselle pitää suoda myös muita sosiaalisikontakteja kuin om äiti tai vanhemmat.

    Voisin ymmärtää kommentit (edellisessä postauksessa) jos asia olisi niin, että lapsi jätettäisiin ihan täysin vieraaseen hoitoon viikoksi vaikkapa vanhempien lomamatkan takia, mutta mun mielestäni siellä lähti kyllä osalla hieman lapasesta tuo homma. Mutta joo, meitä vanhempia on moneksi – tiedämpä muutaman lapsen, joka ei ollut yhtäkään ilman äitiä vielä 6-vuotiaanakaan.

    Kaikki, jotka tätä asiaa järjellä nyt ajattelee, niin tietävät varmasti että olette parhaimmat vanhemmat, jotka Rebekka on voinut saada ja varmasti osaatte kasvattaa lapsestanne tasapainoisen nuoren neidin :)

    Vastaa
  26. Minni 17.6.2011

    Moikka Maj!

    Ja kiitos ihanasta blogistasi <3 Olisin kysynyt edellisen postauksen Pink hupparistasi, minkä kokoinen se on? Tilasin juuri itselleni samanlaisen S kokoisen ja jäin miettimään onkohan se miten suurta kokoa ja olisiko pitänyt ottaa pienempi…

    Mukavaa viikonloppua!!!

    Vastaa
  27. katri 17.6.2011

    Pakko se on itsekkin kommentoida viime postauksen kommentit lukiessa, ja tämän! komppaan ylläolevia, itse tiedät parhaiten mikä on lapselle hyväksi, olet varmasti aivan mahtava ja rakastava äiti! :) nauti hetken rauhasta !

    Vastaa
  28. Murmeli 17.6.2011

    Kommentithan olivat kuitenkin kaiken kaikkiaan positiivisia ja samaa mieltä kanssasi, joten eihän niistä nyt mikään paha mieli voi jäädä. :) Ja jos jää, niin hei, toisesta korvasta sisään jne. Ei tarvi olla mikään tieteilijä, että osaa pitää huolta omasta lapsestaan just niinku parhaaks katsoo. Kaiken ei aina tarvitse mennä oppikirjojen mukaan, todellakaan.

    Vastaa
  29. Tiara 17.6.2011

    Pakko nyt kyllä kommentoida, kun lastenhoito-aiheeseen on tullut kommentteja niin laidasta laitaan.

    Ensinnäkin – en voi olla ihmettelemättä, miksi mammat hyökkäävät heti tämän yhden Lauran kimppuun. Lauran kommentit olivat mielestäni ystävälliseen sävyyn kirjoitettuja ASIANTUNTIJAN neuvoja. Miksi te hyökkäätte heti puolustuskannalle, kun joku kasvatusalan asiantuntija kertoo tutkimustuloksiin perustuvista FAKTOISTA?

    Mielestäni Lauran kommentit olivat ystävällisiä neuvoja, miksi niitä ei voida sellasina ottaa..? Luulisi, että lapsistaan välittävät äidit olisivat päinvastoin asiantuntijan mielipiteistä kiinnostuneita ja ehkä jopa voisivat kyseenalaistaa omia toimintatapojaan niiden pohjalta.

    Vastaa
    • xx 18.6.2011

      No samaa ihmettelen minä. Mielestäni kukaan eriävän mielipiteen esittäjistä ei kirjoittanut, että yökyläilyt sinänsä olisi pahasta. Sitähän niissä ihmeteltiin, että hiukan päälle yksivuotias yökyläilee viikon ajan. Se on täysin eri asia kuin, jos hän yökyläilisi 1-2 yötä kerrallaan tai vaikkapa kolmen tai viiden vanha kyläilee sen viikon verran.

      No, minkäänlaisia ihmettelyjä tai eriäviä näkökantoja ei näissä suosikkiblogeissa näköjään voi esittää ilman hurjistunutta reaktiota lukijoilta.

      Ai niin, ja tiedemaailmakin on ihan hakoteillä varhaiskasvatuksen kanssa ja tutkimukset silkkaa humpuukia. Eli sen sijaan on syytä muistaa: tärkeintä on ”totuttaa” lapsi ihan pienestä pitäen pitkiin erossaoloihin vanhemmista ja siten kasvattaa ”reippaaksi” ettei turhia kitise mamman helmoissa. Ja jos ei äiti puolestaan tähän kykene, on hän ylenpalttinen ”paapoja” ja syytä katsoa peiliin :)

      Vastaa
  30. Tiara 17.6.2011

    Ja vielä lisäyksenä: en voi kertakaikkiaan ymmärtää, miksi kasvatustieteilijän neuvot mielletään ”äitiyden arvosteluksi” tai ”moralisoinniksi”… ihan rupesi naurattamaan, niin kaukaa haettuja syytöksiä olivat :-D

    Vastaa
    • M. 17.6.2011

      Hyvä Tiara, jos nämä seuraavat Lauralta lainatut kommentit eivät ole joko arvostelua tai tunteisiin vetoavaa moralisoivaa lässynläätä, niin mitä sitten?

      ”Voi apua, emme ikinä erottaisi…”

      ”Mun tuli tosi kurja olo pikkuisen tyttönne puolesta.”

      ”Varmasti on hyvässä hoidossa, sitä en tarkoita, mutta erokokemuksena tuollainen on kamala noin pienelle :(”

      ”Et selvästikään tiedä yhtään mitään asiasta, joten ehkä parempi silloin olla tekemättä erittäin naiiveja kommentteja yleistyksineen.” (Oho, olipa kärkevää! Mutta onhan kyseessä asiantuntija, joka voi lytätä vääräuskoiset maanrakoon…)

      ”Suurimmalla osalla vanhemmista sydän ja vaisto onneksi kertoo, mikä on lapsen paras missäkin kehitysvaiheessa.” (Lue: Maj on sydämetön hirviö. Tosi kiva kiertoilmaus.)

      Ja mitä asiantuntijuuteen tulee, niin tämä on blogin kommenttiboksi ja olemme siis internetissä, jossa sinäkin, Tiara, voit halutessasi väittää olevasi vaikkapa Konstantinopolin arkkipiispa, jos niin haluat.

      Vastaa
  31. Minni 17.6.2011

    Onpa muuten tosi nätti koru. Pitääpä näyttää kuvaa poikaystävälle kun tässä on omat synttärit loppukesästä tulossa. ;) Nyt taitaa sunki työviikko lähestyä loppua, toivottavasti ehdit(te) viikoloppuna myös rentoutumaan.

    Saattaa olla, että olet jo kertonut ja on vain mennyt minulta ohi, mutta miten Teppo voi? Joko on silmä kokonaan parantunut pikkuisella? :)

    Ps. Pakko sanoa, mutta opiskelen itse opettajaksi ja en ole juurikaan stressanut miten tulen tulevaisuudessa pärjäämään oppilaideni kanssa, mutta sitäkin suurempi stressi on siitä, miten tulen toimeen ylihuolehtivien kaikkitietävien vanhempien kanssa, joita ihan varmasti tulee uran aikana vastaan. :D

    Vastaa
  32. Emmye 17.6.2011

    Hei Maj!

    Aavistelin, että varmaan saat aikaimoisia kommentteja, kun kirjoitit tuosta hoitojutusta. Onneksi niistä ei tarvitse välittää!

    Minusta on ainakin ihanaa, että tällä hetkellä vähän vajaa 3v tyttömme ilmoitti itse haluavansa lähteä yksin mummun ja papan kanssa mökille. Että haluaa välillä leikkiä rauhassa mummun ja papan kanssa. Eipä siis ole todellakaan traumatisoitunut aikaisemmilla vierailuilla.

    Oikein ihanaa ja aurinkoista kesänjatkoa!

    -Emmye

    Vastaa
    • Millis 19.6.2011

      Meidänkin kolmevuotias olisi halunnut hypätä hevosella esteitä, kun isosisko teki samaa. Olen kehno äiti, kun en kuitenkaan toteuttanut tätä(kään) toivetta. Isompi sisko söisi joka toinen päivä Mäcissä ja haluaisi venyttää kotiintuloajan kasista kymppiin. Tietenkin se pitää suoda jos lapsi haluaa, koska kyllä 11-vuotias (ja tietenkin myös 1-vuotias) on kykenevä päättämään, mikä hänelle on parasta.

      Vastaa
  33. Tiina Oulusta 17.6.2011

    Moikka Maj!

    Oon ihan ihmeissäni noista aiemman postauksen kommenteista! Siis, että joku voi ajatella, että oot huono äiti, jos annat lapsen hoitoon oman mummin vastuulle viikoksi. Mitä ihmettä?

    Voiko lapsella olla parempaa paikkaa olla kuin ihmisten lähellä jotka rakastaa, välittää ja varmasti kantaa huolen hänestä? EI VOI!

    Jokaisella vanhemmalla on oikeus hoitaa välillä omaa elämää ja parisuhdettaan ja antaa aikaa myös itselleen ja mikä sen parempi keino, kuin että lapsi pääsee viettämään mukavaa aikaa isovanhempien luokse.

    Älä ota nokkiisi noita typeriä kommentteja. Jos jossakin on kasvatus mennyt pilalle, niin ei se ole teidän perheessä tapahtunut, vaan JOIDENKIN MUIDEN perheessä.

    Mukavaa kesää! :)

    Vastaa
  34. susie 17.6.2011

    neuvoja lapsten kasvatukseen tulee ovista ja ikkunoista, mutta kyllä lapsen oma äiti tietää parhaiten mikä on lapselle hyväksi!

    Vastaa
    • Nekin 19.6.2011

      ..jotka käyttää hyväksi ja lähtee baariin ja jättää yksin kotiin?

      Ero viikkoon mummolassa on vielä aika iso, mutta ehkä se nyt 1-vuotiaalle on kuitenkin melko tarpeeton erokokemus. Oli mummola kuinka täydellinen tahansa.

      Vastaa
  35. al 17.6.2011

    moi! Ei liity mitenkään tähän, mut miten teillä Teppo on yksin kotona? Onko ollu vaikeeta opettaa seurakoiraa olemaan yksinään?

    Vastaa
  36. mimmi 18.6.2011

    Kateellisten panettelua! Joillekin oli vaan liikaa lukea jännittävästä työtilaisuudestasi ja päättivät sitten mistään mitään tietämättä purkaa sitä tuolla tavalla. Itsellänikään ei ole lapsia niin etten voi sen kummemmin kommetoida, mutta omassa lapsuudessa mumolla ierailut on kyllä jääneet mieleen kesän ehdottomina kohokohtina :) Kivaa kesää koko porukalle!

    Vastaa
  37. K. 18.6.2011

    Lueskelin myös edellisen postauksen kommentteja ja ei voi muuta kuin ihmetellä. En ymmärrä, miksi joku jaksaa, saati edes haluaa kommentoida ko. asiaa kyseenalaistaen sinun äitiyden ja sen, miten hyvin lastasi kasvatat. Jos yhtään fiksuja olisivat, miettisivät he omalle kohdallaan tuon 100 huomautusta siitä, kuinka huono äiti olet. Eipä siitä hyvä mieli tulisi kenellekkään.

    Ja edellisen postauksen kommenteista päätelleen, hylkääminenhän tarkoittaa nykyään sitä, että annat lapsesi hoitoon viikoksi mummulle, joka pitää lapsestasi hyvää huolta ja antaa varmasti sen turvan, jonka lapsi tarvitsee.

    Vastaa
  38. Åsa-Maria 18.6.2011

    Ottamatta kantaa lasten traumatisointiin sen enempää… Iltapäivälehtiä yms. kun lukee, on jäänyt sellainen kuva, että Suomessa monella pikkulapsella on vielä surkeampia kohtaloita kuin viikko isovanhempien hoivissa….

    Vastaa
  39. L. 18.6.2011

    Hei, en nyt jaksanut lukea edellisen viestin kommentteja (koska ne saisivat varmasti verenpaineen kohoamaan) enkä tämänkään postauksen, mutta halusin tulla vain sanomaan, että ihmiset ovat vain kateellissia sinulle! älä välitä typeristä kommenteista. vaikutat todella rakastavalta äidiltä:) olet maailman paras äiti muista se! ja herran jumala, sehän on täysin normaalia, että lapsi viettää aikaansa mummolassa, mikä näitä ihmisiä vaivaa?? ei mulla muuta, hyvää kesää!:)

    Vastaa
  40. Mamma 18.6.2011

    Heippa Maj!

    Meillä poitsu 2v, ja on aloittanut yökyläilyt jo reilu puolivuotiaasta. Nyt poitsu on 2v, ja aikoo viettää samaisen ajan putkeen mummollla kesällä, kuin nyt Rebekka on, eli viikon. Tähän asti kyläillyt vain viikonloppuna, eli yhden tai kaksi yötä. Tykkää mummostaan älyttömästi ja tulevat erinomaisesti toimeen :) Miksi ei siis kyläilisi pitempiä aikoja, jos kaikki sujuu paremmin kuin hyvin? Vanhempien kahdenkeskinen aika on erittäin tärkeää koko perheen hyvinvoinnin kannalta.

    Luulen, että muut ihmiset ovat vain kateellisia, koska heidän lapsillaan ei ole paikkaa olla hoidossa, jotta voisivat itse viettää hengähdystaukoa miehensä kanssa.

    Hyvää kesää teidän perheelle<3

    Vastaa
  41. sisko 18.6.2011

    Peukku reippaasta asenteesta sinulle! :) Muistathan kuitenkin myös että suuri osa blogiasi kommentoivista on hiukan eri linjoilla kun nämä muiden kasvatusta arvostelevat, eli ei me kaikki ihan kauheita olla :D

    Vastaa
  42. Murmeli 18.6.2011

    Ja kyllä se viikko kahdenkeskistä aikaa ja hyvin nukuttuja öitä tekee varmasti molemmille hyvää, kun lapsi on kerran hyvässä hoidossa. Vaikka mulla ei lasta olekaan, niin sympatiat ja jaksamiset pienten lasten äideille. Kyllä äidinkin hyvinvointi on tärkeää.

    Vastaa
  43. Anne 18.6.2011

    Yksi asia on aivan varma, äidin ja isän oma vapaa-aika on aivan yhtä tärkeää kuin aika lapsenkin kanssa. Kun vanhemmat saavat hengähtää ja levätä, jaksavat sitten taas paremmin lapsen kanssa, ja se täten on vain hyvä lasta ajatellen. Itse kahden lapsen äitinä aina silloin tällöin tarvitsen hetken aikaa ihan vain itselleni, ja uskon että se tekee musta äitinä paremman, että huolehdin omasta jaksamisestani, niin lapsetkin ovat onnellisia. Sekö olisi hyvä, että polttaa itsensä piippuun, ja sitten pyörii sumussa silmät ristissä lasten keskellä, tuskin!

    Tsemppiä Maj, ja otahan omasta ajasta kaikki irti, ja ehdottomasti ilman minkäänlaisia omantunnontuskia! Sinun jaksaminen on lapsen ehdoton etu numero yksi :)

    Vastaa
  44. Nanna 18.6.2011

    Onneksi olet Maj niin tervejärkinen ja hyväitsetuntoinen äiti, että tiedät mitä teet, etkä välitä arvostelijoista. Niitähän joka tapauksessa riittää, teitpä mitä tahansa.

    On todella sydäntä lämmittävää, kun lapsellanne on niin paljon tärkeitä ja rakastavia ihmisiä ympärillään. Olen ehkä aiemminkin kommentoinut, mutta lapsuuden perheesi vaikuttaa aivan mahtavalta. <3 On varmasti Repsun hyvä olla tuonkaltaisten ihmisten kanssa. :)

    Joku mainitsikin, että arvostelijat saattaavat olla kateellisia siitä tuesta, mitä teillä on. Näin minäkin uskon olevan. Myötätuntoni siis niille perheille, joilla ei tuollaista mahdollisuutta ole. Älkää silti arvostelko toisten tapaa toimia.

    Maj:n perheelle aurinkoista kesää! =)

    Vastaa
  45. Riina 19.6.2011

    Ei oo totta oikeesti !! siis tuli ihan itelle huono fiilis ku luki noita kommentteja ! Että voi olla lapsellista porukkaa ! ensinnäkin mun mielestä siinä ei ole mitään väärää että repsu on mummolassa viikon päinvastoin ! sehän tekee vaan hyvää tulevaisuuttakin ajatellen ja repsulla on todella hyvä perhe ja läheiset ! ja vielä se että jos jonkin mielestä se ei ole oikein niin pitääkö siitä tänne tulla päätään aukomaan .. päivittelis vaan kotona omien täydellisesti kasvatettujen lapsiansa kanssa ! Mutta sulle on varmasti raskasta ku tullaan haukkuun ja epäileen sun pätevyyttä äitinä. Oon 100 prosenttisen varma että oot just täydellinen äiti repsulle !

    Lähipiirinne ja perheenne vaikuttaa todella lämminhenkiseltä ja mukavalta, suorastaan loistavalta ajatellen pientä kasvavaa tyttöä :) ! terkkuja sinne repsulle ja ”upolle” sekä tietty itelles ja miikallekkin : D täytyy viel mainita et ootte mahtavia !!!

    ps. tosi makee koru ;) NIIN ja onnea vuosipäivänne johdosta <3

    iloa ja jaksamista arkeen : ) oot mahtava ! <3

    Vastaa
  46. Voi huoh... 19.6.2011

    En kyllä ymmärrä näitä blogeja, joissa esitellään joka käänteessä omia kuvia ja jopa perheenjäsenten kuvia. Vielä ymmärtäisin, jos ulkonäkönsä olisi jotenkin valtavan kaunis, mutta kun emäntä on isonenäinen honkkeli ja lapsikaan ei ihan sieltä nätimmästä päästä. Miehestä huivi päässä en edes sano mitään.

    Ja juu, ei ole pakko lukea, enkä enää luekaan. Vahingossa eksyin tänne hakusanalla ”rumilus” :D

    Vastaa
    • Maj 19.6.2011

      Kiitos tästä!

      Vastaa
  47. Laura 19.6.2011

    Pikkuisellanne on paljon rakastavia ihmisiä ympärillään (mukaanlukien tietenkin te vanhemmat), sitä en ole epäillyt hetkeäkään. Niinkuin edellisen kommentin kirjoittaja kirjoittaa, perheesi vaikuttaa kaikin puolin upealta!

    Ilmaisin aiemmin ihmettelyni pitkästä yökyläilystä ihan pikkuisilla; asia josta näemmä olen eri mieltä suurimman osan blogin lukijoiden kanssa. Pidän mölyt mahassani ensi kerralla.

    Hyvää kesää toivotellen,

    Laura

    Vastaa
  48. Jensba 19.6.2011

    heippa Maj!

    Eipä mulla mitään kummallista mutta ajattelin kumminkin lukuisien muiden joukossa vielä kertoa sulle kuinka hyvä ja ihana äiti olet :) ja ihan stanan rehellinen kun viittit blogiisi kertoa että rebsu on poissa viikon, varmasti tiesit että saat siitä lokaa niskaan. Minä ja mun mies tehtiin viime kesänä reissu kreikkaan kahden ja poika 8kk oli silloin mummolassa hoidossa. Nyt meillä on toinenkin poika ja kun se tulee 8kk niin me taas lähdetään tänä syksynä kahden turkkiin. Enkä tiedä huvittaako mua mainostaa sitä blogissani koska tiedän tasan tarkkaan montako kivaa anonyymikommenttia se kerää ..

    Meillä toki myös on todella hyvät ja läheiset välit mummolaan, asuvat tässä ihan lähellä ja nähdään paljon. Ja vaikka me nähdään myös anoppia ja appiakin usein koska myös ne asuvat ihan meidän lähellä, niin silti mulla vaan on joku juttu että mun on paljon helpompi viedä hoitoon omille vanhemmilleni.

    No joo siis eipä tässä muuta, toivottavasti olet saanut rentoutua :) IHAN LUKSUSTA toi tommonen viikko :)

    Vastaa
    • Maj 19.6.2011

      Kiitos Jensba <3 :")

      Vastaa
  49. ... 19.6.2011

    samaa mieltä kun ”voi huoh..” :DDD

    Vastaa
  50. Riina 19.6.2011

    ”voi huoh…” ja ”…” itse olette varmaan aivan täydellisiä. Aika lapsellista tulla tänne haukkumaan kun en vielä usko että itsekkään mikään jumalattaren näköinen on ! ja vielä mun mielestä Maj on yks kauneimmista mun näkemistä naisista ! Repsu on mielestäni täysin normaalin näköinen ja erittäin söpönen ja nätti tyttö ! Eikä miikassakaan moitittavaa ole !

    Tsemppiä sulle Maj näitten lapsellisten kommenttien keskelle.. <3 Oot mahtava ihminen nii äitinä ku muutenki : ))) ! tsemppiä<33

    Vastaa
  51. Niina 19.6.2011

    Huh, en tajunnut ihan mitä tarkotit, kun sanoit edellisen postauksen kommentit ja piti käydä kattomassa. En voi kyllä käsittää yhtään..

    Mun on pitäny kysyä sulta yhtä juttua jo pitkään, mutta en oo vaan saanu aikaseks jostain syystä ja nyt tää taitaa tulla vähän huonoon rakoon, mutta kysyn silti.. :s

    Eli oon raskaana ja mulla ei oo kauheesti kavereita, saatika sitten sellaisia joilla olis lapsia.. Haluisin vaa kysyä sulta että mitä juttuja tekisit toisin jos voisit? siis raskausaikana ja synnytyksessä jne.. Ja miten sulla meni raskausaika? Oli varmaan ihan parasta, kun sai vihdoin sen pikkusen syliinsä ää haha nyt mun päässä lyö ihan tyhjää kun vihdoinkin sain aikaseks.. : D mutta toivottavasti tajusit, mitä tarkotin..

    Ja kysyn vaan siks, kun oot tosi kiinnostava ihminen ja niin positiivinen ja ihana ja kaikkea! :D Ja mut tekee tosi iloseks aina lukea sun blogia kun näkee sun kuvia; susta oikeesti huokuu sellanen positiivisuus vaikka et ees hymyilis kuvissa. en tiiä. Ja sitten Repsukin näyttä niin onnelliselta ja alan välillä oikeesti itkee, kun hän hymyilee niin ihanasti. :’)

    Ja mun mielestä teet oikein, kun kasvatat lastasi sydämellä! oon joskus vilkassu jotain kasvatusopuksia ja pyöritelly vaan silmiäni.. :D

    Vastaa
  52. Niina 19.6.2011

    Niin ja tsemppiä sulle ja jaksamisia koko perheelle <3 jatka samaan malliin, oot paras. :)

    Vastaa
  53. Tiara 19.6.2011

    Kopioin tähän muualta lainatun tekstin, joka on mielestäni todella osuva:

    ”On ihan käsittämätöntä kun tätä lapsen psyykkistä kehitystä on tutkittu jo vuosikymmeniä ja kaikki tutkimukset kertoo, että esim. pitkäaikainen ero vanhemmista (siis lasen kannalta pitkäaikainen, esim. viikko) on lapselle vahingollits ja vaurioittavaa, erityisesti hyvin pienelle lapselle, niin täällä vaan ht-netin asiantuntijat jänkkää että ”ei meidän pirjopetteri vaan ole kärsinyt vaikka olen jättänyt sen nomeksi päivöksi hoitoon jo kuukauden vanhana!” tai ” mutkin jätettiin vaikka minne pienenä ja fiksu ja pärjäävä musta on silti tullut”

    Ja ”ei saa syyllistää!” Ei kai se nyt ole mitään syyllistämistä jos kertoo faktoja jotka on tutkittu ja todistettu moneen kertaan jo vuosikymmeniä sitten. Jos joku syyllistyy tosiasioista niin ehkä pitääkin syyllistyä. ”

    Mielenkiintoinen artikkeli löytyy muuten osoitteesta http://ra.fi/EWo9 etenkin taulukko 2.

    Vastaa
  54. Em 19.6.2011

    Heippa! Yleensä vaan tyydyn lukemaan blogeja mutta nyt tuntui siltä että kirjoitan pienen romaanin tähän :)

    Mulla on kotona 3-vuotias poika ja itse olen huikeat 22 vuotta vanha äiti. Opiskelen sekä työskentelen media-alalla, joten työ sekä opiskelu-kuviot menevät projektiluontoisesti miten sattuu ja missä sattuu. Poikani oli 1-vuotiaana 10 päivää mummolassa minun työskennellessä opintoprojektissa ulkomailla, 2-vuotiaana hän oli kesällä kaksi kertaa 2vkoa putkeen myös mummolassa hoidossa kun työskentelin 12h työpäiviä kuutena päivänä viikosta. Tänä kesänä poika menee 3 viikoksi mummolaan työni takia ja tulee viikonlopuiksi kotiin. Lisäksi poika on 1-2 viikonloppua jokaisesta kuukaudesta mummolassa, sekä 5 + 3 päivää kuukaudesta isänsä luona. Poika ei pelkää hylkäämistä, kertoo avoimesti ikävästään mutta pärjää asian kanssa kun ympärlllä on turvalliset rakkaat isovanhemmat ja mummolareissun jälkeen palaa hymyissäsuin kotiin. Myös lapseni sylikummit ovat ottaneet lasta yökylään tämän omasta tahdosta. Se on lapselle rikkaus kun on vanhempien lisäksi muutamia turvallisia ja läheisiä aikuisia elämässä. Kylä kasvattaa sanon minä. Jokainen meistä on paras vanhempi lapselleen, tietysti niitä ääritapauksia lukuunottamatta. Oikeita kasvatustapoja on yhtä monta kuin on hyviä vanhempiakin. Ja sinä ja lapsesi isä olette varmasti täydelliset vanhemmat pikkuisellesi. Parisuhteelle ja itselle on myös saatava lapsivapaata aikaa, ei äitiys/isyys ole mikään identiteetti joka kumoaa ihmisen oman persoonan lapsen synnyttyä. Hauskaa kesän jatkoa koko perheelle ja kiitos huipusta blogista!

    Vastaa
    • Samoin 19.6.2011

      Tapansa toki kullakin, mutta minusta tuollaisessa kuvaamassasi menossa on pahasti jotain pielessä. Minusta hyvinkin monella on vanhemmuus kateissa nykypäivänä ja sellainen ”luontainen sydämen vanhemmuus” on tässä irrallisessa ja pinnallisessa ajassa aika harvinaista. Lapsilla on useita ”koteja”, erinäisiä kiintymyssuhteita (joita normaali alle kolmevuotias pystyy solmimaan noin kolme) ja näistä kiintymyssuhteista harvat on niin syviä kuin perusluottamustaan kehittävä lapsi tarvitsisi. Sinun ja Nina Mikkosen välillä on myös harmaata. AIka monet luottavat lääkärin ammattitaitoon ollessaan sairaita (harva tekee diagnoosinsa itse), samoin rakennusmiehiin ja tietokoneenkorjaajaan. Kasvatus on kuitenkin näköjään sellaista, johon pystyy kuka tahansa ja jossa kasvatusalan asiantuntijat ovat useimmiten ”väärässä”. Kyllä minä tiedän, mikä minun lapselle on parasta. Minä, minä, minä, minä. Käy sääliksi nykypäivän opettajia ja muita ammattikasvattajia jos yleinen ilmapiiri on tämä. On ylipäänsä melko vaikea sanoa, miten lapseen pitkässä juoksussa vaikuttaa esimerkiksi päiväkodissa olo, naapurin leikkikavereiden kiusaaminen tai ”kahden kodin politiikka”. Tottakai jokainen vanhempi ansaitsee ja tarvitsee omaakin aikaa. Nykyään on vaan aika tavallista ajatella, että minun 9kk vanha vauva voi hyvin jos minäkin saan nauttia viikon kahdestaan miehen kanssa Roomassa. Ehkei se nyt ihan niinkään pitäisi olla. Kaikkea hyvää! Ihanat ja läheiset suhteet isovanhempiin on tietenkin valtava rikkaus. Omia vanhempia ne eivät kuitenkaan voi korvata.

      Vastaa
  55. SV 19.6.2011

    Hei Maj!

    En tiedä olenkoon koskaan aiemmin kommentoinut blogiasi, mutta nyt aion niin tehdä. Eksyin blogiisi sattumalta noin vuosi sitten, ja ajattelin ensin että voi eiiii, taas yksi pinnallinen ja itsekeskeinen blogi. Jatkoin kuitenkin lukemista ja voi kuinka olenkaan ollut väärässä. Ketäänhän ei voi pelkän blogin perusteella tuntea, mutta sinusta välittyy niin lämmin, ystävällinen, maanläheinen ja sekä ulkonäöltään että sielultaan kauniin ihmisen kuva.

    Ja myös kuva erittäin hyvästä äidistä. Hyvää äitiyttä ei ole lapseen ripustautuminen tai lapsen asettaminen jollekin jalustalle, jossa hän ei koskaan koe negatiivisia tunteita kuten ikävää. Ja kun ikävä koetaan turvallisessa ympäristössä, PERHEEN keskellä, siitä ei ole haittaa silloin kun kun lapsi tietää että pääsee kyllä takaisin äidin ja isän luokse. Olisi eri asia viedä noin pieni lapsi vieraaseen paikkaan tai puolituttujen luokse, mutta uskon että tyttärellenne mummola on jo toinen koti. Ja siellä lasta varmasti rakastetaan ihan yhtä paljon kuin isin ja äidinkin luona.

    Ennenkaikkea lapsen vieminen viikoksi mummolaan ja oman ajan ottaminen osoittaa suurta viisautta ja omien rajojensa tuntemista. Äidit jotka eivät koskaan pääse viettämään omaa aikaa yksin ja miehensä kanssa, ovat juuri niitä väsyneimpiä ja lyhytpinnaisimpia äitejä. Äiti, joka ottaa aikaa myös itselleen, on lapselle pirteämpää ja läsnäolevampaa seuraa. Me kaikki tarvitsemme joskus vapaata, myös niistä kaikkein rakkaimmista. Ja se oman ajan ottaminen on myös rakkautta, jolla saamme itsellemme lisää energiaa olla parempi äiti, vaimo tai tyttöystävä.

    Joten paljon jaksamista tällaisessa kommenttiryöpyssä. Voin vain kuvitella miltä tuntuu kun vieraat ihmiset astuvat näin henkilökohtaiselle alueelle, ja kyseenalaistavat sen tunteista ja siteistä vahvimman, äidin rakkauden ja pyyteettömän huolenpidon omaa lastaan kohtaan. Älä lannistu, ja jatkathan kaunis Maj vielä tätä elämänmakuista ja piristävää blogia.

    Tsemppiterveisin lukijasi.

    Vastaa
  56. Neely 19.6.2011

    Ihana koru! Edelliseen postaukseen en kommentoinut mitään, siellä tuntui sitä kommenttiryysistä olevan ilmankin. Siihen vaan sen verran, että täytyy ihmetellä ihmisten intoa ja tarvetta analysoida toisten elämää noinkin suorin sanoin. Toki, tutkimukset ovat ihan tehtyjä todellisia tutkimuksia, mutta eiköhän jokainen meistä elä oman elämänsä sen mukaan, minkä parhaakseen katsoo. Jätetään nyt poikkeustapaukset, jotka tarvitsevat ulkopuolista ohjausta, tämän ulkopuolelle. Olette varmasti tehneet kohdallanne parhaan ratkaisun, rakastavat isovanhemmat ovat lapselle ja perheelle ääretön rikkaus. Repsu varmastikin tuntee olonsa turvalliseksi. Ikävä varmasti on, niinkuin teilläkin, mutta sekin kai on melko normaalia? Meidän mummi ja pappa ovat älyttömän onnellsia aina, kun saavat ovat meidän tyttöjen kanssa, ikävä tulee kuulema jo heti, kun lähdetään=). Ymmärrän hyvin, että teidänkin mummilassa ollaan varmasti superonnessaan, kun ovat saaneet Repsun viikoksi hoitoon. En suostu uskomaan, että lapsi traumatisoituisi rakastavassa ja turvallisessa ympäristössä, tuttujen ihmisten ympäröiminä.

    Kaikkea hyvää sinulle Maj ja koko perheelle!

    Vastaa
  57. jessi 19.6.2011

    Munki piti mennä kattomaan kommentit, ei olis tullu mieleenkää tuomita sun kasvatusmetodeja, enkä ymmärrä, että joku vetää herneen nenäänsä siitä, että lapsi on mummolassa hoidossa.

    Mulla ei oo omia lapsia, mutta jos niitä joskus hankin, haluan ehdottomasti myös omaa parisuhdeaikaa. Ite olin lapsena paljon isovanhemmillani hoidossa, kun äitini opiskeli 200km päässä, eikä isä töiltään ehtinyt hoitaa minua joka päivä. Kenellekään ei aiheutunut mitään traumoja, viihdyin kovasti mummon hoidossa ja sain mahtavia muistoja sieltä. Olihan se minullekin lomailua, tottakai mummola on aina mummola ja koti on koti!

    Kuten täälläkin on todettu, vanhempien jaksaminen on elintärkeää. En ymmärrä niitä vanhempia, jotka eivät voi jättää lastaan edes päiväksi hoitoon. Ja Rebekkakin on jo niin vanha, että on vain positiivista, että hänkin oppii olemaan edes vähän aikaa erossa äidistä ja iskästä:)

    Vastaa
  58. jessi 19.6.2011

    Piti vielä sanomani, että nämä kasvatustieteiden ja monien lasten äidit voisivat miettiä asiaa vähän laatikon ulkopuolelta. Ulkomailla on tavanomaista, että muutaman kuukauden ikäinen lapsi laitetaan vieraan hoitoon (esim. Saksassa), sillä työnantajat eivät katso hyvällä äitiyslomaa. Aupairit hoitavat vastasyntyneitäkin lapsia, itsekin olen jäänyt alle puolivuotiaan kanssa yöksi kotiin, olin vieraassa perheessä ja 19-vuotias…

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *