*Kaupallinen yhteistyö, Asennemedia & Silja Line

Meidän kesälomamme sai ihanan startin Ahvenanmaalta, parin päivän irtiotto tutuista (koti)ympyröistä teki hyvää varmasti kaikille. Lapset tietenkin odottivat laivareissua kuin kuuta nousevaa ja Miika fiilisteli etukäteen mutkaisia rantateitä ja saariston tunnelmaa. Olin myös itse odottavilla fiiliksillä, sillä emme ole aikaisemmin käyneet Ahvenanmaalla. Toivoin reissulta yleisesti vain helppoa yhdessäoloa, pitkiä aamiaisia ja sellaista puuhaa, jonka parissa koko perhe viihtyy.

siljaline1

Ajoimme Tampereelta ensin Turkuun, kävimme syömässä ystävien kanssa torstai-iltana ja pötkähdimme hotellin pehmeisiin lakanoihin. Perjantaiaamuna köröttelimme autolla suoraan Silja Galaxylle ja matkamme Ahvenanmaalle alkoi.

Lapsiperheelle voin kyllä suositella auton mukaan ottamista laivalle, se on tehty niin helpoksi. Auton kanssa liikkeellä ollessa pakkaamisiakaan ei tarvitse miettiä niin tarkkaan, sen kun heittelee takakonttiin sadekamppeita myöten kaikki, sieltäpähän ne sitten löytyy, jos tarvetta tulee. Silja Galaxy lipuu Turusta Ahvenanmaalle vain viitisen tuntia, joten oma hytti ei tietenkään ole välttämättömyys ja etenkin jos on laivassa auton kanssa, niin sinnehän ne tavarat on helpointa jättää.

siljaline2
siljaline3

Aloitimme aamumme laineilla ainakin omasta mielestäni parhaalla mahdollisella tavalla eli pitkällä aamiaisella. Erikoisaamainen tarjoillaan Galaxylla Grill Housessa, aikuiset saavat lasilliset skumppaa ja kahvikin tarjoillaan pöytiin. Lapset ja Miika saivat kannulliset kaakaota. Aamiainen on ehdottomasti yksi päiväni kohokohdista, sillä haluan istuskella rauhassa ja juoda kahvia monta kuppillista.

siljaline4
siljaline5

Pakko myöntää, että aikainen aamuherätys tuntui vähän. Juuri kirjoitin, että hytti ei ole välttämättömyys, mutta toisaalta, ei se kalliskaan ole. Hytti on hyvä, jos kaipaa vähän omaa rauhaa. Me Miikan kanssa otettiin vuorotellen torkut hytissä :D Yleensä en pysty nukkumaan päikkäreitä, mutta Miika patisti pötköttelemään (kyllä!) ja lähti sillä aikaa lasten kanssa aikaisemmin bongatulle leikkipaikalle ja spinneri-ostoksille.

siljaline6
siljaline8

No eikä, törmättiin näihin neljään nelijalkaiseen ihanuuteen. Saatiin lupa silittää ja hetkeä myöhemmin seliteltiin lapsille, että miksi me ei oteta toista koiraa, hahah!

siljaline9

Laivamatka sujahti yllättävän nopeasti, omassa hytissä on toisaalta puolensa. En tällä(kään) kertaa voinut jättää laivan kosmetiikkaosastoa rauhaan, vaikka kotona on ihan älyttömät määrät tuotteita, ei kuitenkaan juuri näitä! Huomaatteko, olen kunnostautunut tuoksujen saralla? Raikas Givenchyn tuoksu oli huippulöytö, hintalapussa luki -50 %.

siljaline10
siljaline11
siljaline12

Olimme hyvissä ajoin perillä Maarianhaminassa, laitettiin auto parkkiin, heitettiin kamat Pommern-hotellille ja päätettiin lähteä tutkailemaan paikkoja kävellen. Ihmeteltiin vanhojen laivojen tunnelmaa Merenkulkumuseossa. Meidän lapset alkavat olla sen ikäisiä, että heitä kiinnostavat tarinat ja historia. Lapsille oli omat aarrekarttansa, joiden avulla bongailtiin pieniä yksityiskohtia. Museo sijaitsee länsisatamassa, ihan kävelymatkan päässä keskustasta.

Museoreissulta kannattaa suunnata rantaa pitkin Pommern-laivaa ihastelemaan. Pommern on Maarianhaminan satamassa seisova, maailman ainoa nelimastoinen rahtipurjelaiva, joka on säilytetty alkuperäisessä kunnossaan. Upean näköinen laiva on tällä hetkellä remontissa, joten sisälle ei pääse, mutta siinä se tönöttää kaikessa upeudessaan.

siljaline13
siljaline14
siljaline15

Iltapalaksi pizzaa, jee! Merikorttelin Niskasta saa varmasti Ahvenanmaan parhaat pizzat, jotka kannattaa sään salliessa syödä siinä terassilla. Lasten laatikkopöytä ihastuttikin jo Instagramissa, vitsit miten simppeli ja kiva idea! Niskasta kannattaa ehdottomasti tilata peltileipää eli ohutpohjaista pizzaa. Olin päivällä vetänyt sen verran tuhtia safkaa, että menin tilaamaan salaatin ja voi sitä annoskateuden määrää! Älkää tehkö samaa virhettä, sillä Niskan pizzoja ei turhaan ole kehuttu.

siljaline16

Toinen päivä meni melkein kokonaan Sundissa Kastelholman linnalla ja linnan ympäristöä ihmetellen. Linnan pääsymaksun yhteydessä sai muutamalla hassulla eurolla liput myös viereiseen, lasten mielestä vähän jännittäväänkin,  Vita Björn -vankilamuseoon.

siljaline17
siljaline18

Linnan kupeesta löytyi teidänkin suosittelema Michael Björklundin Smakbyn, joka on ihan varmasti yksi Ahvenanmaan parhaita, ehkäpä jopa paras ja ainakin kovasti kehuttu ravintola. Smakbyn ei ole pelkästään ravintola, vaan samoissa tiloissa toimii sympaattinen puoti ja oma tislaamo.

siljaline19

Smakbyn ei pettänyt meitäkään, ruoka oli hyvää ja freesiä, hintansa väärti. Miika maisteli päivän ehdotuksena ollutta lammasburgeria ja mä valitsin kuhaa. Lapsille löytyy oma ruokalista. Pääruokien hinnat ovat 26-32 euroa,  joten edullisin vaihtoehto Smakbyn ei kuitenkaan ole. Palvelu oli tosi ystävällistä ja mukavaa, mutta supernälkäisinä meinasimme vähän turhautua tunnin odotteluun.

siljaline20

Käytiin ruokailun jälkeen katsastamassa viereinen ulkoilmamuseo, jossa on ahvenanmaalaisia rakennuksia  ja perinteitä 1800-luvun toiselta puoliskolta. Rakennukset ja tunnelma ovat kuin suoraan Mauri Kunnaksen Koiramäki-kirjasta. Lasten kanssa tämäntyyppinen museotouhu on parasta, saa juosta, mennä ja ihmetellä.

Linnan ja museoiden alue on todella kaunis ja tunnelmallinen, rannasta löytyy leikkipaikka ja aitauksissa laiduntaa lampaita. Erittäin vahva suositus linnalle ja museoille, ruualle ja kaikelle. Kannattaa mennä ja varata tarpeeksi aikaa.

siljaline21
siljaline22

Maarianhaminan keskustassakin löytyy paljon ihmeteltävää ja kivoja pieniä kahviloita. Hotellimme vieressä sijaitsevasta Svarta Kattenista saa muuten ihanaa vadelmasorbettia. Vierasvenesataman tuntumasta löytyy seikkailugolfia ja Lillaholmen, lasten oma saari, jossa on kiva ranta merirosvolaivoineen. Ahvenanmaan aktiviteeteistä riittäisi jutusteltavaa, sillä lapsiperheille sopivaa tekemistä on niin paljon, että valinnanvaikeus taitaa olla suurin ongelma. Lisää vinkkejä niin tekemiseen, kuin syömiseen & juomiseenkin löytyy täältä.

siljaline23
siljaline24

Täysin uudistettu Pommern-hotelli oli kaikin puolin raikas ja viihtyisä. Pommern on ihan Maarianhaminan keskustassa, siitä on lyhyt matka kaikkialle. Family- tai Muumi-huoneesta löytyy tilava kylppäri ja kerrossänky lapsille. Rebekalta ja minulta erityisesti plussaa aamiaisesta, ilahduimme etenkin tarjolla olleista hedelmistä ja nutellasta.

siljaline27siljaline26

Jos loma alkaa laivalla, niin se todellakin jatkuu myös paluumatkalla laivalla. Keräsin lautaseni täyteen Grill Housen jälkkäripöydän herkkuja seilatessamme Princessillä takaisin kohti Turkua.  Paluumatka sujui samaan tapaan kuin menomatkakin, söimme hyvin, kävimme leikkipaikoissa, tuliaisostoksilla ja huilailimme hytissä.

Suosittelen lämpimästi Ahvenanmaata kaikille, erityisesti lapsiperheille. Enpä muuten hetkeäkään ajatellut, että löytyyköhän Maarianhaminasta yöelämää pujahtaessani lakanoiden väliin väsyneenä ja onnellisena kaikista päivän seikkailuista.

-Maj

5 Comments

1. Emppu 7.6.2017

Kiitos kivasta postauksesta! Ahvenanmaa on ikisuosikkini ja oli hyvä kuulla että Pommern on uusittu. Millaista on ajaa auto laivalle? Selviääkö ihan perustaitoinen kuski vai joutuuko siellä taiteilemaan ahtaisiin väleihin?

• Maj 8.6.2017

Moi Emppu! Auto oli ihan iisi ajaa laivalle, ei tosiaan joudu mitään sen kummempia venkslaamaan. Ihan varmasti kaltaiseni, vähän heikompi taitoinenkin kuski selviää varmasti siitä :D

2. inkkari 8.6.2017

Kiva postaus Ahvenanmaasta. Hyvät kuvat jälleen.

• Maj 8.6.2017

No ihana, jos tykkäsit :*

3. Anna-mari 8.6.2017

Ihana postaus, kuvat kertoo taas niin paljon hyvästä fiiliksestä 😊 tuonne pitää päästä lasten kanssa, ehkä ensi kesänä!