Tammikuussa kuntosalien ovet käyvät tiuhaan tahtiin. Varmasti aika moni lupasi vuoden vaihteen kunniaksi aloittaa terveellisemmän elämän ja ottaa liikunnan osaksi arkirutiineja. Tiedättehän te; uusi vuosi, uusi minä? 

En tehnyt ensimmäistäkään uudenvuodenlupausta, vaan pakottauduin jo marraskuussa salille pitkän tauon jälkeen. Ensimmäiset kerrat tuntui tahmeilta ja etenkin lähteminen oli tosi vaikeaa. Aina tuntui olevan jotain muuta tärkeämpää ja mielekkäämpää tekemistä kuin treenaaminen.

kuntosalit tampere

Olen käynyt salilla jo vuosia, mutta silti olin tosi epävarma. En oikein tiennyt, että mitä mun kannattaisi salilla tehdä ja mietin, että teenkö liikkeet oikein yms. Teen yhteistyötä salijäsenyyden muodossa Fressin kanssa ja sain apua alkuun pääsemiseksi Fressin Personal traineriltä, Heikiltä. Heikki on aikaisemminkin toiminut mun PT:nä ja nyt tuntui taas siltä, että tarvitsen jonkun tyypin vähän jeesailemaan ja patistelemaan alkuun.

Ensimmäisenä kartoitettiin mun lähtötilannetta ja mietittiin tavoitteitani. Haluan ensinnäkin voida yleisesti vähän paremmin eli kohottaa kuntoani, että jaksaisin arjessa paremmin. Laitoimme  tavoitteekseni mm. liikkuvuuden kohentamisen ja paremman ryhdin tavoittelun.

Personal Trainerin kanssa treenailu ei tarkoita sitä, että pitäisi tavoitella bikini fitness-tasoa. Itse ainakin haen lähinnä kokonaisvaltaista hyvinvointia ja haluan kyllä treenata tehokkaasti, mutta en verenmaku suussa. Treeniohjelman pitää olla sellainen, että sen pystyy ja haluaa tehdä myös ilman, että PT tsemppaa siinä vieressä. Heikin avulla pääsin salitreeneissäni hyvään alkuun, sain itselleni saliohjelman ja opin tekemään tekmään sen oikein ja turvallisesti.

lämpötreenikuva7

Oma noin tunnin mittainen salitreenini koostuu viidestä osiosta;

– Aluksi lämmittelen n. 5-10 minuuttia, yleensä crosstrainerilla tai porraslaitteella
– Liikkuvuusharjoittelu 5-10 minuuttia, käytän usein puukeppiä apuvälineenä.
– Voimaosio, 25 minuuttia
– Sykeosio, 15 minuuttia
– Loppuverkka, joka kestää noin 10 minuuttia. Se voi olla kävelyä tms. kevyttä aerobista ja rullailua

treenikuva3

Mun on ollut tosi helppo treenailla Heikin kanssa ja olen sitä mieltä, että PT:n kanssa kemioiden pitää kohdata. Heikki on just sellainen tyyppi, jonka seurassa voi olla rennosti. Kynnys salille lähtemiseen on madaltunut ja olen innostunut pakkamaan salikamat mukaan Helsingin reissuillekin – huippua, että ystävälläni sattuu oleman myös Fressin jäsenyys.

tampere fressisyketreenikuva4personal trainer tampere

Sain ilokseni järjestää myös arvonnan; yksi onnekas voittaa kolme PT -kertaa Heikin kanssa. Pakettiin kuuluuu myös kehonkoostumus-analyysi ja omien tarpeiden mukainen treeniohjelma. Kerro vain kommenttiboksissa, että miksi sinä tarvitsisit PT:n? Kommentoi viimeistään 9.2.2012 mennessä, niin olet mukana arvonnassa!

Ihanaa viikonloppua sekä
tsemppiä treeneihin & onnea arvontaan!

-Maj

 

Suositellut postaukset

40 Comments

  1. SofiaN. 2.2.2018

    Odotan kuudetta lastani raskausviikolla 29+1. Olen koko raskauden ajan yrittänyt pitää hyvää yleiskuntoa yllä päivittäisellä kotijumpalla ja kävelylenkeillä. Ennen raskautta juoksin puolimaratooneja 2-4 kertaa viikossa ja lyhyempiä lenkkejä (12-20km) muina päivinä. Salilla en ole käynyt koskaan ja kehonkoostumuskin on mitattu vain kertaalleen useampi vuosi sitten. Olisi kiva saada uusia vinkkejä ammattilaiselta raskauden jälkeiseen liikuntaan.

    Vastaa
  2. Katja 2.2.2018

    Nyt jos koskaan on minun aika lähteä salille. Syksyllä kävin läpi rankat syöpähoidot ja niiden vuoksi kunto on pohjalla ja lihasmassaa kadonnut. PT:n apua tarvitsen alkuun pääsemisessä, sillä en ole aiemmin käynyt salilla.

    Vastaa
  3. Ansku 2.2.2018

    Tarvisin pt:n juurikin tsemppaamaan ja motivoimaan. Käyn säännöllisesti salilla, mutta fiilis tekemiseen on vähän kadonnut.

    Vastaa
  4. Kaisa 2.2.2018

    Täällä kans vanha salilla kävijä joka ei oo 4 vuoteen käyny salilla🙈 joten puhtia ja vinkkejä tarvis liikunnan aloittamiseen.

    Vastaa
  5. Oona 3.2.2018

    Heippa:) ite myös pitkään fressin asiakkaana ollessani ja tavoitteiden noustessa oman kunnon ja kehityksen mukaan oon pitkään toivonut sellaista välietappia, että homma skaalataan ja katotaan mikä tekemisessä OIKEESTI toimii itselle ja mistä kannattais leikata poies. Petustietämys urheilusta on todella hyvä ja urheilutausta joukkueurheilun parissa oli 15 vuoden ajan kovatasoinen ja menestyksekäs, mutta siitä siirtyessä (jo vuosia sitten) yksilöurheiluun ja tiiviiseen saliharrastukseen (poikkeuksetta 5 krt/vk) tuntuu, että haluaisin ammattilaisen kanssa keskustella tietyt osa-alueet läpi, tsekata tekniikat uudestaan ja nimenomaan tuon kehonkoostumiksen tarkistaa. Suhde liikuntaan ei ole itselläni aina ollut se tervein, ja vieläkin on todella (valitettavan) ”kriittistä” jos asiat ei reeniaikataulujen suhteen mene suunnitelmien mukaan.. tämänkin takia toivoisin saavani kuunnella ammattilaisen järjen ääntä, jotta päähäni takoutuisi joltain muulta ulkopuoliselta kuin läheisiltä, että mun ei tarvitse tehdä kaikkea kerralla eikä yksin, että olosuhteiden pakosta missattu urheilukerta ei enää pitkän vaikean pätkän jälkeen aiheuttaisi ressiä ja huonoa omatuntoa. Tätäkin on ollut, siitä on paljon eteenpäin menty, mutta toivoisin pt-kertaa siis reality checkin, tekniikka checkin ja yleisesti omaa henkistä hyvinvointia varten :) ihanaa viikonloppua sinne <3

    Vastaa
  6. Eeva 3.2.2018

    Synnytyksestä kulunut kohta 8kk ja olisi aika jälleen palata salitreenin pariin ja päästä takaisin kuntoon. Valitettavasti reilu vuoden mittaisen tauon jälkeen lähteminen on vain hankalaa ja muutama kerta PTn kanssa on juuri se mitä tässä kohtaa tarvitsisin:)

    Vastaa
  7. Marika 3.2.2018

    Mä olen myös käynyt salilla vuosia mutta aika ajoin iskee sellanen epävarmuus vasten kasvoja, nyt on se hetki taas. PTn neuvoja ja innostusta siis kaipais!

    Vastaa
  8. Kaisa 3.2.2018

    Lopetin syksyllä yli 10 vuoden aikaisen harrastukseni ja siirryin sitä myötä joukkuelajista salitreenin puolelle. Harrastukseni myötä minulla oli salikokemusta jo jonkin verran, mutta olisi IHANAA jos joku tsekkaisi ja kertoisi, millaisia juttuja minun tarkalleen kannattaisi siellä salilla puuhailla päästäkseni tavoitteisiini. Tykkään hirveästi urheilla, se on minulle ihan henkireikä, mutta olisi kyllä kiva kun tietäisi, että tekemäni jutut oikeasti vievät minua tehokkaasti kohti tavoitteitani! Ja siis tuo kehonkoostumusmittaus – yes please! Sillä voisi tsekata muutaman jutun mitä olen mietiskellyt ja käyttää pohjana tulevia mittauksia varten, jotta näkisi kehityksen kropassa muutenkin kuin niistä asioista, mitä ulkoisesti on nähtävissä.

    Vastaa
  9. Outi 3.2.2018

    Tulisi kokeiltua salitreenikin, en ole ikinä uskaltautunut sinne asti.

    Vastaa
  10. irina 3.2.2018

    Minulla on jo pitkään ollut intoa aloittaa liikuminen ja kuntosali harrastus uudelleen! Kärsin paljon niska-hartiaseudun vaivoista ja jumeista, uskon, että liikunta auttaisi niihin. Kynnys salille menoon on kuitenkin korkea, sillä viimekerrasta on monta vuotta ja tuntuu, että olen ihan hukassa oikeiden liikkeiden ja treeniohjelman suhteen. PT:n avulla löytäisin rohkeuden alkaa taas liikkumaan ja saisin varmasti paljon tarvitsemiani neuvoja.

    Vastaa
  11. Tiia 3.2.2018

    Haluaisin virkistystä omaan treeniin ja varmuutta siihen treenaanko tarkoituksenmukaisesti omia tavoitteitani kohti.

    Vastaa
  12. Hanna 3.2.2018

    Kiireisen ja työntäyteisen pikkulapsiarjen keskellä olisi luksusta päästä treenaamaan PT:n kanssa tehokkaasti. Kaipaisin todellakin vinkkejä miten sisällyttää liikunta pieninä ja tehokkaina paloina arkeen.

    Vastaa
  13. Nina 3.2.2018

    Olen käynyt salilla pari vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti ja kaipaisin juurikin tavoitteellisuutta treeneihini :)

    Vastaa
  14. Nannaaa 3.2.2018

    Olen tosi epävarma toisten mielipiteistä ja salilla varsinkin joka on pois omalta mukavuusalueelta ja monesti en tiedä teenkö oikein jollain laitteella. Olisi mukava saada neuvoja ja tukea siihen jotta jatkossa voisin käydä yksin hyvällä mielellä.

    Vastaa
  15. Marja 3.2.2018

    Palasin tauon jälkeen Fressin asiakkaaksi ja pt:n avulla uskaltausin kokeilemaan salitreeniäkin.

    Vastaa
  16. Venla 3.2.2018

    Ite oon käynyt salilla joku viis vuotta omin neuvoin, mutta nyt vuoden on takunnut salilla käynti, että saisi aikaiseksi ees mennä. Tää olis kyl loistava innostaja, ikinä en oo pt:n valmennuksessa ollut.

    Vastaa
  17. Mursu 3.2.2018

    Treeni junnaa paikoillaan ja tappaa kohta kaiken motivaation. PT:n kanssa pääsisi varmasti yi tästä jumista.

    Vastaa
  18. Sanna 3.2.2018

    Koskaan ei otsellä ole ollut pt ja nyt sellaista tarvisin. Salilla ei oikein koskaan ole tullut käytyä, koti treeniä ja juoksua vain. Viime kesänä olin tikiksen valmennuksessa ja kropassa isoja muutoksia, nyt olen vähän alkanut lipsumaan ja haluaisin palata takaisin ruotuun.

    Vastaa
  19. Jenni 3.2.2018

    Joskus olisi kiva ryhmäliikuntatuntien sijaan mennä juuri itselle sopivana aika salin puolelle, kun vaan tietäisi mitä siellä tehdä. Ryhdin parantaminen ja muutaman kilon painon tiputus on kevään tavoitteena ja ohjeistus ja tsemppaus tulisi tarpeeseen.

    Vastaa
  20. Virpi Heikkimem 3.2.2018

    Keväällä 2017 minulla oli pt joka lopetti pt- toiminnan ajan puutteen vuoksi ja asiat jäi kesken… uusi alku , uuden pt: n kanssa olisi just nyt passeli

    Vastaa
    • Virpi Heikkinen 3.2.2018

      Siis Heikkinen sukunimi….

      Vastaa
  21. Minna 3.2.2018

    Työni on pitkälti tietokoneella istumista ja nyt on alkanut tulla monenlaista vaivaa ja kipua. Kävelen kyllä päivittäin, mutta nyt olisi saatava monipuolisempaa liikuntaa ohjelmaan ja painon pudotuskin olisi tavoitteena, jotta voisin kokonaisvaltaisesti paremmin. Koen kuntosalit jotenkin vieraana ja PT:n avulla saisin varmasti lisää rohkeutta lähteä salille ja elämääni lisää virtaa 😀

    Vastaa
  22. Tea 3.2.2018

    Olisi sopiva tsemppi alkuvuoteen, kun on ollut vähän laiska meininki…

    Vastaa
  23. Lare 4.2.2018

    Odotan esikoistani ja vinkit raskausajan salitreeniin ja kehonhuoltoon olisivat enemmän kuin tervetulleita!

    Vastaa
  24. Vilma 4.2.2018

    Kiireisen elämäntahdin vuoksi koen kotitreenin toimivimmaksi ratkaisuksi ajansäästämisen vuoksi. Olisi huippua saada ammattilaisen vinkit tehokkaaseen kotitreeniin ja kartoittaa lähtötilanne. Tällä voisi myöhemmin lisäksi todistaa epäilijöille, että treenaaminen on tehokasta myös salin ulkopuolella ;)

    Vastaa
  25. Mepi 4.2.2018

    Tarinani kuulostaa samalta kuin sinulla. Viime aikoina liikunnan ilo on ollut kateissa ja treenikertoja on kertynyt hävettävän epäsäännöllisesti. Pieni tsemppi olisi tarpeen!

    Vastaa
  26. Minna Maunula 4.2.2018

    Olen nuorempana liikkunut säännöllisesti, jumpat,jazzit ja kuntosali.Sitten tuli perhe ja niin vain jäi säännöllinen liikkuminen jonnekin. Tällähetkellä kävelykin sattuu, mutta jotain on tehtävä. Ehkä tästä olisi apua!

    Vastaa
  27. Emilia 4.2.2018

    Ah, tää ois niin täydellinen! Saisin potkun alottaa taas, kun viimevuosina vaikeat mielen ongelmat ja muuttuneet elämäntilanteet on vienyt kaiken jaksamisen. Ja se entinen liikunnan ilo on vaan kaukainen muisto. Nyt jo valoisampi mieli sais tästä niin valtavasti liaä energiaa!

    Vastaa
  28. Elina 5.2.2018

    Olis ihanaa saada henkilökohtaista ohjausta salilla käymiseen ja kotitreeneihin! Kahden raskauden jälkeen kropan lihasmassa ei ole enää entisensä ja kuntoilua olisi ihana aloittaa uudestaan turvallisilla ja yksilöllisillä ohjeilla 😊

    Vastaa
  29. Nina 5.2.2018

    Liikunnan ilo on ollut kateissa jo pitkään. Tarvitsen ammattilaisen apua ja tukea liikunnan aloittamiseen ja liikunnan tulemisesta pysyväksi elämässäni.

    Vastaa
  30. Hanna 5.2.2018

    Tämä tulisi tarpeeseen, tosin en tiedä miten onnistuisi kun asun Espoossa mutta koitetaan nyt onnea, paikallinen Fressikin olisi tuossa 5 min kävelyn päässä!!! :) :)

    Vastaa
  31. Martta 5.2.2018

    Muutettua uudelle paikkakunnalle on tullut kummallinen kynnys etsiä itselle sopiva sali. Lisäksi pitkästä tauosta johtuen tekniikan kertaus tulisi tarpeeseen…

    Vastaa
  32. Jutta 5.2.2018

    Olen käynyt Fressillä lähes 10 vuoden ajan mutta viime vuosina treenimotivaatio on mennyt koko ajan alaspäin ja tuntuu, etten saa itsestäni salilla tarpeeksi irti. Kaipaisin ammattilaisen neuvoja, että saisin taas motivaation kohdalleen ja hyvän startin treenikevääseen. 😊

    Vastaa
  33. Elina 5.2.2018

    Olen aloittanut äskettäin Fressin asiakkaana ja hyödyntämääni tarjoukseen kuuluu yksi pt-käynti. Sattumoisin minulla on aika sovittuna juuri samaiselle Heikille, olisi kiva päästä hyödyntämään personal traineria enemmänkin kuin yhden kerran!

    Ja olipahan kerrankin osuva blogiteksti, oli kiva kuulla vähän mitä pt-tapaamisella on tehty. Itse kun en ole aiemmin treenannut pt:n avustuksella :)

    Vastaa
  34. Emmi 5.2.2018

    Raskauden ja synnytyksen jälkeen takaisin kuntoon. Alkutsempit ja kotitreeniohjeita tarvitaan kipeästi! 💪🏼

    Vastaa
  35. Elina 6.2.2018

    Nuorena urheilin kilpailullisesti ja kuntosaliharjoittelu tuli siinä sivussa. Sen jälkeen, kun omilleni muutin, on urheiluni ollut erittäin on-off-tyylistä – ja nyt melko pitkään on vipu ollut siellä off-asennossa. Salille meneminen on aina kauhean työn ja tuskan takana, enkä viimeiseen vuoteen olekaan uskaltautunut millekään salille laisinkaan. Tarvitsisin apua treenin suunnitteluun ja ylipäätänsä taas treenaamisen aloittamiseen.

    Vastaa
  36. Marja V 6.2.2018

    Minulla ei ole koskaan ollut omaa saliohjelmaa ja edellisen kerran olen käynyt salilla 3v sitten, tarvitaan uusi alku

    Vastaa
  37. Sanna 7.2.2018

    Tykkään käydä jumpissa, mutta nykyään paremmin ehdin käydä salilla lasten harrastusten aikana sekä kotijumppaamaan. PT:lta olisi hienoa saada vinkkejä tehokkaaseen salireeniin ja kotijumppaan.

    Vastaa
  38. HJ 9.2.2018

    Ranneleikkauksen jälkeen treenimotivaatio vähän ollut hakusessa.

    Vastaa
  39. Amaalia 9.2.2018

    Mun mielestä sun ei tarvi laihduttaa <3 näytät hyvältä just noin! Kaikkien kroppa muuttuu iän myötä. Tärkeintä on, että keho toimii!

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *