*Kaupallinen yhteistyö, Fazer Leipomot Oy & Asennemedia

Meillä syötiin lapsuudenkodissani aina paljon leipää, eikä tilanne ole muuttunut paljonkaan, edelleen meillä syödään leipää usein. Mun mielestä leipä sopii kaikkiin tilanteisiin, mitä kuvitella saattaa. Aamu- ja iltapalaleivät ovat klassikko, leipä on loistava retkieväs ja esimerkiksi uunissa tehdyt, lämpimät leivät helpottavat sydänsuruja – no joo, se ei ole eikä ehkä tutkittu fakta, mutta tottahan se silti on, heh.

Mikä onkaan ihanampaa, jos joku tekee sinulle leivän, ajatuksella ja rakkaudella? Jos ravintolassa saa alkupalaksi ihanaa leipää, niin se on heti lupaava merkki. Hyvänmakuista leipää ei unohda helposti. 

fazer-leipä1

Jossain vaiheessa kotoa pois muutettuani yritin jättää leivän pois kokonaan, koska ajattelin sen olevan vatsalleni haitaksi. Myöhemmin tajusin, että ei se leipä ainoastaan ole vaan moni muukin suustani alas laittama asia vaikuttaa ärsyttävän herkkää vatsaani.

Mun vatsaongelmat alkoivat jo ala-asteella, kävelin keskimäärin kerran viikossa tai kahdessa koulusta takaisin kotiin kaksinkerroin, sillä vatsaan sattui niin paljon. Vatsaongelmiani koitettiin selvitellä ja kävin silloin allergiatesteissä, mutta mitään ei oikein löytynyt.  Lääkäri kehotti kuitenkin välttämään maitoa (laktoosi-intoleranssi epäilys), joten lopetin sen juomisen ja vatsaoireet helpottivat vähän.

Ajanmyötä huomasin, että maitotuotteet eivät ole ainoa syy oireilevaan vatsaan, sillä ei ne vastakivut oikein koskaan ole loppuneet. Mulla on herkkä vatsa, joka on liian usein kipeä ja turvonnut. Kaikkeen kuitenkin helposti tottuu, vaikka ei ehkä pitäisi? Olen kuullut lähipiiristäni monesti lauseen ”sullahan on aina maha kipeenä ” – myönnetään, tottahan se on ja vaikka tiedän, mikä siihen auttaisi, niin itsekuri ei meinaa riittää.

Tiedän, että vatsani ja minä voisin paremmin jos noudattaisin FODMAP-ruokavaliota eli jos välttäisin viljatuotteita, makeisia, laktoosia sisältäviä tuotteita, hedelmistä ja vihanneksista omenaa, päärynää, kaaleja, sipulikasvit, parsa ym. Jo kolmen ensimmäiseksi mainitun asian välttäminen helpottaa jo oloani.

FODMAP-ruokavalion perustuu siihen, että vältetään FODMAP-hiilihydraatteja eli imeytymättömiä hiilihydraatteja ja ruoka-aineita, jotka aiheuttavat vatsakipuja sekä turvotusta. Toisten tarvitsee noudataa ruokavaliota tarkemmin, toisille voi riittää, että päivittäinen FODMAP-altistus rajoitetaan noin 10 grammaan. Olen alkuvuodesta asti yrittänyt syödä FODMAP-ruokavalion mukaisesti, mutta pakko myöntää, että ei se aina aivan putkeen ole mennyt. Olen itse ihan liian laiska kokki ja toisinaan ruoka vaan on niin vastustamattoman ihanaa. Tässä sitä kuitenkin ollaan hiljalleen parempaan suuntaan menossa.

fazer-leiä2

No takaisin siihen leipään sitten, FODMAP-ruokavaliossa tulisi välttää etenkin viljoja ja varmaan tässä kohtaa monella käy mielessä sama kuin minulla, että eihän elämästä tule mitään ilman (ruis)leipää. Fazer lanseeri 2016 ruisleivän, joka sopii FODMAP-ruokavaliota nuodattaville.

Fazer Vatsaystävällinen* Ruis on maailman ensimmäinen ruisleipä, jonka FODMAP-hiilihydraattipitoisuutta on alennettu. Fazerin omaan innovaation perustuva taikinajuuri pilkkoo suuren osan FODMAPeista pois, joten siksi leipä sopii useammalle FODMAP-ruokavaliota noudattavalle, kuin tavallinen ruisleipä.

Tuoteperheeseen kuuluu myös Vatsaystävällinen* Kaura ja Gluteeniton -leivät sekä uutuutena kauppojen hyllyille ilmestynyt Vatsaystävällinen* Hiivaton Siemenleipä, joka on muuten meidän molempien lasten suosikki.

*Lue lisää: fazer.fi/vatsaystavallinen

fazer-leipä4
fazer-leipä3

Fazer Vatsaystävällinen* hiivaton siemenleipä on valmistettu ilman hiivaa ja jauhoja. Se sisältää runsaasti herkullisia siemeniä ja maistuu hyvälle. Meillä lapset rakastavat tätä siemenleipää paahdettuna, päälle riittää pelkkä voi ja tuorekurkku. Samuelilla ja Rebekalla ei ole hajuakaan leipien terveellisyydestä. He menevät maku edellä, joten siitä ei ole näissä leivissä tingitty.

Eväsleiviksi meidän mielestä on parhaiten sopii *Vatsaystävällinen Ruis -leipä, joka hyvänmakuinen ja mehevä, mutta silti leivottu ilman vehnää, maidoton, laktoositon, lisäaineeton sekä runsaskuituinen. Mun omat suosikki on ruis – sekä kauraleivät, mieluiten ulkona nautitut, ai että.

fazer-leipä5
fazer-leipä7
fazer_vatsa

Leivän syöminen saa siis luvan kanssa jatkua, mutta pyrin tsemppaamaan FODMAP-ruokavalion muiden kiellettyjen-listalla olevien ruoka-aineiden kanssa. Mielellään kuulisin teiltäkin kokemuksia ja vinkkejä FODMAP-ruokavaliosta sekä fiiliksiä *Vatsaystävällinen tuoteperheen leivistä, oletteko jo ehtineet maistamaan? Kommentoithan tähän postaukseen 24.2.2019 mennessä ja olet mukana Fazerin tuotepaketin arvonnassa. Täältä voi käydä lukemassa arvonnan säännöt.

-Maj

Nyt tulee paras vinkki ikinä, oletteko valmiina? Lenkkarikelejä ja kuivia katuja odotellessa kannattaa kuitenkin vain käyttää lenkkareita :D Nilkat saattaa vähän paleltua ja uusina hohtavat sneakerit eivät ehkä näytäkään enää niin uusilta pienen tallustelun jälkeen. En silti varmasti ole ainoa, joka ei vaan malta enää odottaa. Pipo päähän, lenkkarit jalkaan ja menoksi, mutta sitten vaan omalla vastuulla – kevätflunssa vaanii varmasti nurkan takana.

Mun teddytakista tulee vieläkin välillä kyselyitä, tällä viikolla niitä oli kuulemma Zarassa vielä muutama – joten kannattaa olla nopea, jos tämmösen tahtoo. Pörröinen teddytakki on muuten koukuttavan ihana, se on superkevyt sekä pehmoinen päällä ja silti aika lämmin. Sitten kun ilmat vielä tästä vähän lämpenee, niin takin voi heittää ohuemmankin puseron päälle

 

joojoojoo2

 

joojoo3

 

Pipo – Samsoe & Samsoe
Takki & huppari – Zara
Lenkkarit – Pavement *saatu Putiikki Rannalla

Kuvat – Jonna Leppänen

 

joojoo4joojoo5

Yksi ihan oikea vinkki kaikille malttamattomille uusille lenkkareiden omistajille; nestemäisellä Marseillesaippualla saa hellävaraisesti puhdistettua tahrat lenkkareista.

Toivottavasti teillä on ollut aikaa ulkoilla ja ootte muutenkin nauttineet viikonlopusta. Me oltiin tänään monta tuntia metsässä järven rannalla, kyllä tuolla auringolla on niin ihmeellinen vaikutus. Nyt kuitenkin kipitän takaisin sohvalle ja nappaan lapset kainaloon.

Palataan taas huomenna asiaan!

-Maj

1 2 3 4 6